Framtidsmodellen

En öppenvårdsinsats som leder till en positiv livsförändring för ungdomar med skolproblematik

Både små och stora saker kan göra livet som ungdom lite extra tufft. När livet börjar snurra, när framtidshoppet försvinner, när kompisarna lyckas och självkänslan sviktar, det är då vi träffas.

Framtidsmodellen är en öppenvårdsinsats där målgruppen är ungdomar i behov av en positiv livsförändring i kombination med att ungdomen uppvisar någon form av skolproblematik. Modellen är ett resultat av ett tvärprofessionellt arbete där Abila Öppenvård i samverkan med rektorer och pedagoger utmanat det befintliga och tänkt nytt. Innehåll och arbetssätt i Framtidsmodellen bygger på aktuell forskning samt tre års praktiskt arbete.

”8 av 10 som genomgått modellen är nu åter i utbildning och har dessutom gjort en positiv livsförändring"

Vårt resultat

Den absoluta majoriteten av de ungdomar som varit en del av Framtidsmodellen får en förändrad syn på sin framtid. Oavsett ingångsproblematik har över 80% av ungdomarna i Framtidsmodellen gått från ett skolmisslyckande till att delta i skola/utbildning. När detta sker ser vi även tydliga positiva effekter på flera övriga skyddsfaktorer, tillexempel ett stärkt självförtroende och självkänsla samt ett bättre psykiskt mående. Att få känna att man lyckas kickar i gång en positiv framgångsspiral!

Arbetssättet

För att skapa förutsättningar för en positiv förändring kartlägger vi orsaken till skolfrånvaron och tar ett helhetsgrepp där vi sätter in resurser på rätt sätt och jobbar med rätt saker kring ungdomen. Framtidsmodellen utgår från ett helhetsperspektiv och arbetar simultant med att stärka flera viktiga skyddsfaktorer i ungdomens liv. Vid uppstart skannas sömn, motion, kost, utbildning, vårdnadshavare, fritid, relationer och kompisar, samt ungdomens psykiska och fysiska förutsättningar. Den initiala skanningen utgör ett planeringsunderlag samt startläge för insatsen. Genom att vi synliggör varje ungdoms ingångsvärde är förändringar mätbara och vi kan kontinuerligt stämma av och mäta framstegen. Relation, höga förväntningar och uthållighet utgör hjärtat i Framtidsmodellen.

En praktisk samverkansmodell

Framtidsmodellen har i det praktiska arbetet visat sig utgör grunden för effektiv samverkan. Modellen enar alla aktörer, så som socialtjänst, skola, föräldrar mot ett gemensamt mål. I de fall det behövs driver vi också samverkan med hälso- och sjukvården. I många av de ärenden vi arbetat med har den struktur Framtidsmodellen erbjuder medfört en effektivare samverkan, vilket påverkat insatsernas resultat positivt.

bank

Framtidsmodellen:

  • Involverar den unge och dennes vårdnadshavare i förändringsarbetet
  • Arbetar med helheten
  • Står för trygga relationer i alla steg
  • Är en brygga i kommunikationen mellan hem och skola
  • Utgår från en gemensam målbild som öppnar för samverkan mellan inblandade aktörer
  • Kan fungera som en aktiv samordningsfunktion då utförarna av Framtidsmodellen blir naturliga processledare
  •  Inventerar så att rätt åtgärder sätts in
  • Möjliggör behovsanpassat stöd åt familjen
  • Är strukturerad och underlättar rätt beslut
  • Ger kontinuerlig återkoppling
  • Är mätbar och synliggör förändring
  • Utgår från forskning och beprövad erfarenhet