Utbildning

Genom utbildningsinsatser sätter vi fokus på barn och ungas framtid.

Att lyckas i skolan är den viktigaste skyddsfaktorn för att bli inkluderad i samhället och få ett bra liv och det har vi som utgångspunkt i vårt arbete med barn och ungdomar. Vi bryter ny mark och utmanar befintliga strukturer
kopplat till ungdomar och utbildning. Abila Utbildning genomför utbildningar, föreläsningar och implementeringar av nya arbetssätt i skolor och kommuner.a

Vi tar avstamp i forskning kring vad ungdomar behöver för ett positivt framtida liv. Forskning visar att utbildning är ungdomens viktigaste skyddsfaktor för framtida egenförsörjning och vi arbetar för att skyddsfaktorn utbildning alltid ska vara närvarande oavsett var ungdomen befinner sig. Utbildning för oss är när en ungdom får ny kunskap och ökar kompetensen inom något som i slutändan kan leda till egenförsörjning, alltså inte nödvändigtvis ordinarie skolgång.

Vår filosofi

Genom att fokusera på ungdomens framtid stärks individens självkänsla och framtidstro vilket medför positiva konsekvenser för ungdomens hela livssituation. Vi sätter höga realistiska förväntningar samt finns alltid närvarande i både med och motgång. För oss ärrelationen till ungdomen nyckeln till framgång!

Vi enar skola, socialtjänst och övriga aktörer kring ett gemensamt mål. Med utbildning som utgångspunkt skapar vi en reell möjlighet att i samverkan mellan skola, socialtjänst samt övriga aktörer återaktivera skyddsfaktorn skola/utbildning för de ungdomar som behöver det mest!

Vi riktar vår kompetens i huvudsak mot två områden:

Skolutveckling

Vi arbetar främjande mot skolor med fokus trygghet och studiero. Vi för in begreppet skyddsfaktorer i skolan och sätter eleven i centrum på riktigt. Vårt arbete mot skolor kan du läsa mer om på studiero.se

Problematisk skolfrånvaro

Via ”Framtidsmodellen – alla har rätt till utbildning” blir vi ungdomens flytväst, tar ungdomen till säker mark och utgör bron mellan sociala insatser och skola/utbildning. I Sverige finns det idag allt för många ungdomar som inte deltar i erbjuden utbildning! En konsekvens av skolfrånvaro är att ungdomarna varken får möjlighet att visa sina befintliga kunskaper eller möjlighet att genom interaktion med jämnåriga utveckla sociala färdigheter. Att vara i utbildning samt vara delaktig i skolans sociala kontext innebär en förberedelse för vuxenlivet samt utgör grunden till framtida egenförsörjning. I diskussionen kring skolfrånvaro används begrepp som hög frånvaro, problematisk skolfrånvaro eller kort och gott ”hemmasittare”. Vilket av begreppen som används spelar mindre roll. Det som spelar roll är att bakom valt begrepp döljer sig individer som alla är unika och har rätt till  utbildning. Det är vuxnas skyldighet att möjliggöra för varje ungdom att bli den bästa versionen av sig själva!

För mer information

Nicklas Olivensjö, 070-687 28 32, nicklas.olivensjo@abila.se
Daniel Fredriksson, 070-368 88 40, daniel.fredriksson@abila.se

Framtidsmodellen –
alla har rätt till utbildning!

  • Utgår från barnet/ungdomens bästa, Barnkonventionen artikel 3
  • Skapar ett gemensamt mål för alla aktörer
  • Främjar möjligheten till delat betalningsansvar mellan skola och socialtjänst
  • Gör verkstad i verkligheten
  • Är en öppenvårdsinsats som ger ungdomar nyckeln till egenförsörjning

Mål - Alltid i utbildning - att återaktivera skyddsfaktorn utbildning!